Hur når man 2 miljoner människor för 355 kronor?

Var femte barn som slutar med idrott gör det på grund av hur vuxna i dess närhet beter sig. Vi fick uppdraget att hjälpa Stockholmsidrotten att ändra på det – utan mediabudget.

Vi började med att skapa en film som skulle vara tillräckligt stark för att resa frågan och väcka debatt. Men utan annonseringspengar var vi tvungna att lösa spridningen på annat sätt. Vi valde att lita på det starka engagemang som finns inneboende i idrottsrörelsen.

Vi bjöd in de fem största idrottsförbunden i Stockholm och fick dem att skriva under på vår mission och dela den ut till alla sina klubbar.

Engagemanget väcks

På ett givet klockslag lades filmen ut och delades från ett antal större organisationers sidor. Det genererade medlemsklubbarnas engagemang. Som i sin tur väckte tränare, föräldrar och andra anhöriga till liv. Inlägget sponsrades med några hundralappar, men när vi hade nått 1 miljon människor lät vi den fortsätta helt viralt.

Superstor uppmärksamhet

När kampanjen var genomförd hade vi nått över 2 miljoner människor. Filmen hade delats över 10 000 gånger och dessutom visats på SVT och spelats upp i radio (!). Vår uppdragsgivare hade suttit i åtskilliga radio- och TV-intervjuer för att prata om frågan. 

Total kostnad för mediaköp: 366 kronor.

Kontakt

08-46 46 466
info@svenssonkmn.se

Repslagargatan 17B
(inne i Brunogallerian)
11846 Stockholm

Vill du bli en glad kund?

Då är det Per du ska prata med.
per@svenssonkmn.se
+46 70 200 60 22