Rekordeffektiv vinlansering med ett högre syfte

Altia gav oss uppdraget att undersöka om det fanns några lediga positioner på vinmarknaden. Men istället för att försöka flytta in en befintlig produkt på en eventuellt ledig yta, började vi i andra änden. Vi ville ta fram ett vinkoncept som inte fanns än och sedan se om det kunde passa för något av Altias befintliga vin.

Vår utmaning blev att skapa en produkt som stack ut, men också en som kunde kommunicera på ett unikt sätt – trots strikta marknadsföringsregler gällande alkohol.

Efter ett gediget planning-arbete och ett hundratal skapade vinkoncept landade vi i True Colours. Genom att stödja Regnbågsfondens arbete mot förtryck av HBTQI-personer i utsatta områden i världen, kunde True Colours ta ställning. True Colours kunde kommunicera genom att bara vara det vinkoncept det var.

Ett stolt utseende

Genom att plocka upp regnbågsflaggan i designen skapade vi en produkt som inte bara tydligt tog ställning, den stod också ut rejält – både på systembolagshyllan och i Instagram-flödet.

En riktig raket

Lanseringen skedde på QX-galan och succén var snart ett faktum. True Colours togs upp i ordinarie sortiment inom tre månader och efter 6 månader fanns den på alla Systembolag i hela Sverige.

Sedan lanseringen har True Colours samlat in över 1,5 miljoner kronor till Regnbågsfonden genom att donera 5 kr per såld flaska.

Kontakt

08-46 46 466
info@svenssonkmn.se

Repslagargatan 17B
(inne i Brunogallerian)
11846 Stockholm

Vill du bli en glad kund?

Då är det Per du ska prata med.
per@svenssonkmn.se
+46 70 200 60 22