Altia – True Colours

Hur vi skapade en av Systembolagets snabbast säljande produkter någonsin genom att hjälpa till i kampen mot förföljelse av HBTQI-personer i världens mest utsatta områden.

Hur kommunicerar man en produkt när lagar och regler knappt tillåter att man gör det? Genom att kommunicera något annat. Ja, eller i alla fall fylla produkten med värden som kommunicerar och engagerar i sig själva.

Det var den grundläggande tanken bakom True Colours – ett vin som tar ställning genom både design och handling: En tydlig regnbågsflagga och 5 kronor per flaska till Regnbågsfondens arbete med att ge alla människor samma fri- och rättigheter oavsett sexuell läggning, oavsett var de bor.

Lanseringen skedde på QX-galan och succén var snart ett faktum. True Colours togs upp i ordinarie sortiment inom tre månader och efter sex månader fanns den på alla Systembolag i hela Sverige.

Sedan lanseringen har True Colours samlat in över 2 miljoner kronor till Regnbågsfonden och vinet finns nu även i Finland, Norge, Spanien och USA.